Oletko koskaan astunut asuntoon, jossa olosi on ollut välittömästi rauhallinen tai iloinen? Tällainen tunne on harvoin sattumaa, sillä se on usein taitavasti toteutetun sisustussuunnittelun tulos. Yritysmaailmassa tiettyyn tunnelmaan tähtäävää sisustussuunnittelua voidaankin kutsua myös nimellä strateginen sisustussuunnittelu, jota esimerkiksi rakennusyhtiöt ja kiinteistövälittäjät käyttävät omassa markkinoinnissaan.
Strateginen sisustussuunnittelu eroaa siis tavallisesta sisustussuunnittelusta siten, että visuaalisesti kauniin kokonaisuuden lisäksi se tukee yrityksen tavoitteita, yleensä markkinoinnissa. Kerron tässä blogissa hieman omia ajatuksiani strategisesta sisustussuunnitteluprosessista myyntikalustuksissa, ja mitkä asiat ovat minulle tärkeitä projekteissani.
Strateginen myyntisisustaminen on tunnelman luomista
Myyntisisustamisessa on erityisen tärkeää luoda tunnelma, joka saa potentiaaliset asunnonostajat tuntemaan olonsa kotoisaksi. Siksi aloittaessani uuden myyntisisustusprojektin selvitän aina ensimmäisenä kuka asiakkaan asiakas on – eli millaisia ovat potentiaaliset asunnonostajat. Haluan tietää, millaisessa ympäristössä he liikkuvat, mitä he tekevät työkseen, millaisia värejä ja materiaaleja he suosivat ja mitkä asiat ovat heille merkityksellisiä.
Jokainen asunnonostaja on erilainen, kuten ovat myös POF:n sisustamat kohteet. Toisinaan haluttuun tunnelmaan sopii paremmin minimalistinen ja neutraali sisustus, toisinaan asunnosta halutaan tehdä persoonallinen värien ja taiteellisten elementtien avulla. Kodin tunnelma voi siis olla hyvin erilainen riippuen siitä, kenelle asuntoa yritetään myydä.
Suunnitteluprosessi
1. Tiedonkeruu
Myyntisisustaminen alkaa potentiaalisten asunnonostajien mieltymyksien ja elämäntyylin kartoituksella. Näiden tietojen avulla luon asunnonostajista profiilin, jolle alan tekemään sisustussuunnitelmaa. Tutustun myös huolellisesti asunnon lähtötietoihin ja miten tilan neliöt on paras hyödyntää.
2. Sisustussuunnittelu
Seuraavaksi teen sisustussuunnitelman. Sisustussuunnitelmassa pohdin tilan mahdollisuuksia ja rajoituksia, väripalettia, materiaaleja sekä kalusteita, ja millaisella yhdistelmällä saadaan luotua paras kokonaisuus. Esimerkiksi lapsiperheille suunnittelen kodikkaan lastenhuoneen, kun taas sinkuille tai työssäkäyville pariskunnille panostan usein viihtyisän työhuoneen suunnitteluun. Rakastan erityisesti projekteja, joissa saan kalusteiden lisäksi valita väripintoja ja pintamateriaaleja asuntobrändäys-konseptimme mukaisesti, sillä silloin kokonaisuus on vaikuttavampi.
3. Toteutus
Kun sisustussuunnitelma on valmis ja kalusteet hankittu, jäljellä on enää toteutus, joka tapahtuu oman tiimini kanssa. Me hoidamme kalusteet paikalleen avaimet käteen -periaatteella, joka kattaa kaiken huonekalujen sijoittelusta koriste-esineiden asetteluun. Tarkka ja huolellinen toteutus varmistaa, että asuntoon syntyy kodin tunnelma.
Strateginen sisustussuunnittelu, erityisesti myyntikalustusprojekteissa, vaatii huonealan hyödyntämisen lisäksi ymmärrystä ihmisten tunteista ja käyttäytymisestä. Hyvin suunniteltu kokonaisuus on visuaalisesti upea tila, joka tukee markkinointitavoitteita ja luo asunnonostajille tunteen kodista. Minulle paras palaute onkin nopeasti myyty asunto ja asunnon kalusteiden hankinta asunnon oston yhteydessä.
Jos sinulla on kohde, joka hyöytyisi ammattiataitoisesta myyntisisustamisesta, POF Interiorin tiimi auttaa mielellään. Meillä on yhteensä vuosikymmenten kokemus strategisesta sisustussuunnittelusta ja palvelemme asiakkaitamme ympäri Suomea. Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Tämä blogi on ensimmäinen osa strategisen sisustussuunnittelun julkaisusarjaa. Seuraavassa osassa pohdimme strategista sisustussuunnittelua toimistoissa ja toimitiloissa. Tilaa blogikirjeemme, niin lähetämme uudet julkaisut aina suoraan sähköpostiisi!
Comentarios