top of page

Strateginen sisustussuunnittelu osa 2: Toimitilat osana brändityötä

  • Writer: Sofia Toppari
    Sofia Toppari
  • 30.6.
  • 3 min käytetty lukemiseen
värikäs toimisto, jossa sininen taulu

Ensivaikutelma syntyy heti kun asiakas, uusi työntekijä tai vierailija astuu yrityksen toimitiloihin. Ovatko tilat linjassa sen mielikuvan kanssa, jonka markkinointi ja asiakaspalvelu ovat luoneet? Heijastavatko toimitilat yrityksen arvoja ja kulttuuria, vai jääkö niistä mitään mieleen?


Liian usein toimitilat nähdään vain käytännön tilaratkaisuina, vaikka ne ovat itse asiassa yksi yrityksen aliarvostetuimmista brändityökaluista. Toimitila on paikka, jossa brändin tarina ja identiteetti voidaan tuoda esiin konkreettisesti tavalla, joka vaikuttaa sekä asiakkaisiin että työntekijöihin. Tässä blogissa käymme läpi, miksi sisustuksella on väliä, ja miten toimitilat voidaan suunnitella tukemaan yrityksen brändiä sekä työntekijä- ja asiakaskokemusta.

 

Brändivärien merkitys toimitilojen sisustuksessa


Brändivärit ovat paljon enemmän kuin pelkkä verkkosivujen väripaletti ja niiden merkitys onkin sitä syvempi, mitä useammin ne toistuvat yrityksen eri kohtaamispisteissä. Kun brändivärit tuodaan osaksi myös toimitilasuunnittelua, ne tekevät tiloista tunnistettavia ja mieleenpainuvia sekä vahvistavat tunnesidettä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa.  

 

Kaksi eri lähestymistapaa brändivärien käyttöön toimitiloissa:

 

1. Rohkeaa brändivärien käyttöä


Brändivärejä voidaan käyttää suurina pintoina, kuten seinissä, lattioissa, suurissa kalusteissa tai tilanjakajissa. Tämä toimii erityisen hyvin yrityksillä, joiden brändi-identiteetti on vahva ja viestintä rohkeaa. Esimerkiksi brändin päävärillä maalattu seinä tai verhoiltu vastaanottotiski voi luoda tilaan säväyttävää tunnelmaa.

 

2. Hillittyä brändivärien käyttöä

Hillitty toimisto, jossa vihreät valaisimet

Brändivärit voidaan tuoda esiin pienemmissäkin yksityiskohdissa, kuten verhoissa, tyynyissä, valaisimissa, seinätaiteessa tai toimistotarvikkeissa. Tämä lähestymistapa sopii erityisesti yrityksille, joiden päävärit ovat selkeitä, mutta viestintä on muuten neutraalia ja asiapitoista. Brändivärit voidaan siis tuoda osaksi sisustusta myös hillitysti ja nimenomaan viestintää tukevalla tavalla.


Brändivärit ja niiden käyttötavat toimitiloissa riippuvat siis täysin brändi-identiteetistä – onko yritys rohkea, kapinallinen, viaton vai hillitty? Värien käyttö toimitiloissa edellyttää hyvää bränditietämystä, jotta ne tukevat yrityksen viestiä eivätkä vain täytä tilaa väreillä.


Toimitilat viestinnän välineenä


Toimitilat voivat toimia myös tehokkaana välineenä yrityksen tarinan kertomisessa. Kun tilasuunnittelussa on huomioitu yrityksen historia, arvot ja saavutukset, niitä voidaan hyödyntää vahvemman tunnesiteen luomisessa sekä työntekijöille että asiakkaille.


Yrityksen identiteettiä voidaan tuoda esiin esimerkiksi:


  • Brändiväreillä yhdistettynä materiaalivalintoihin, kuten puuhun, lasiin tai metalliin.

  • Taiteella, valokuvilla ja palkinnoilla, jotka muistuttavat merkittävistä virstanpylväistä.

  • Suurilla teksteillä tai digitaalisilla näytöillä, joissa esitellään yrityksen arvoja tai historiaa.


Esimerkki 1: Kestävää kehitystä korostavan yrityksen on tärkeää ilmentää arvojaan myös toimitiloissaan. Ekologiset materiaalit, energiatehokkaat ratkaisut ja kierrätetyt kalusteet tukevat yrityksen vastuullisuutta ja vahvistavat sen viestiä. Ne kertovat yrityksen vahvasta sitoutumisesta ympäristöystävällisiin valintoihin kaikissa kohtaamispisteissä.


Esimerkki 2: Luksusbrändin toimitilojen tulisi viestiä ylellisyyttä brändivärien sekä korkealaatuisten, ylellisten materiaalien avulla. Arvokkuutta korostava valaistus ja tarkoin valitut designelementit luovat hienostuneen tunnelman ja tuovat uskottavuutta brändin eksklusiivisuudelle.

 

Työtilat tukevat yhteisöllisyyttä


Työntekijät viettävät merkittävät osan arjestaan yrityksen toimitiloissa ja siksi on tärkeää, että tilat tukevat sekä työn sujuvuutta että yrityksen kulttuuria ja arvoja. Toimiva ja viihtyisä toimisto voi olla yksi voimakkaimmista keinoista vahvistaa yhteisöllisyyden tunnetta ja saada etätyöläiset toimistolle.


Kun sisustussuunnittelu tukee yrityksen identiteettiä, se lisää merkityksellisyyttä ja sitoutumista. Yhteiset tilat, oleskelualueet ja harkitut sisustukselliset valinnat rohkaisevat kohtaamisiin, jotka rakentavat tiimihenkeä ja tukevat yhteistä kulttuuria. Hyvin suunniteltu, brändinmukainen tila lisää myös ylpeyttä omasta työpaikasta ja vahvistaa tunnetta siitä, että on osa jotain suurempaa yhteisöä. Tämä on brändityötä parhaimmillaan, sisältä ulospäin.

 

 Muut edellä, Suomi perässä?


Kansainvälisesti monet yritykset ovat oivaltaneet toimitilojen merkityksen brändinsä vahvistamisessa. Heidän toimistot ja toimitilat kertovat tarinaa yrityksen arvoista, kulttuurista ja identiteetistä. Esimerkiksi Googlen leikkisät ja innovatiiviset toimistot heijastavat heidän luovaa ilmapiiriään, kun taas Niken urheilullinen kampus korostaa yrityksen sitoutumista liikuntaan ja hyvinvointiin.​


Suomessa sen sijaan toimitilojen brändäys ei ole saanut yhtä suurta painoarvoa. Usein tilat suunnitellaan vain käytännöllisyys edellä, ja brändiajattelu jää taka-alalle. On siis aika muuttaa ajatteluamme myös Suomessa. Yrityksen toimitilat ovat parhaimmillaan osa brändin kokonaisvaltaista viestintää ja hyvin suunnitellut tilat jättävät pysyvän vaikutelman kaikille vierailijoille ja työntekijöille.


Haluatko varmistaa, että yrityksesi toimitilat tukevat brändiäsi parhaalla mahdollisella tavalla? POF Interior tarjoaa asiantuntevaa sisustussuunnittelua, joka yhdistää brändin ja tilojen visuaalisen tarinan.


Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä toimitilat, jotka tekevät yrityksesi toimitiloista brändisi vahvimman kulmakiven!





Tilaa POF:n blogi- ja uutiskirje.

Tilaamalla uutiskirjeemme, lähetämme sinulle uusimmat blogit ja muut POF:n uutiset suoraan sähköpostiisi. Mikäli haluat tilata myös second hand uutiskirjeen, voit tilata sen erikseen tästä. 

Kiitos! :)

bottom of page